Jak sprawdzić stan akumulatora przed zimą?

Okres zimowy zbliża sie coraz większymi krokami.

 

Poza porannym skrobaniem zamarzniętych szyb oraz rozmrażaniem zamków aby dostać się do środka pojazdu, plany wyruszenia w podróż pokrzyżować może nam jeszcze problem z uruchomieniem silnika. W niskich temperaturach, pojemność akumulatora potrafi spaść nawet o 30 procent. Warto więc zadbać o niego przed zimą i sprawdzić, czy w układzie elektrycznym wszystko działa poprawnie, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

 

 

 

 

Sprawdzenie możemy przeprowadzić prostym multimetrem, wybierając badanie zakresu stałego napięcia do 20V. Odpowiednie sondy przykładamy do klem akumulatora i wykonujemy pomiar.

 

Jakie powinno być prawidłowe spoczynkowe napięcie akumulatora?

 

Poprawne napięcie akumulatora, powinno wynosić między 12.5V – 12.8V.
Wartość poniżej 12.5V oznacza, że akumulator jest zużyty lub niewystarczająco naładowany.
Przy wartości napięcia niższej niż 10.5V uruchomienie silnika może okazać się niemożliwe, a sama bateria może być już uszkodzona.

 

Jakie powinno być napięcie akumulatora przy uruchomionym silniku?

 

Kolejnym etapem jest sprawdzenie napięcia pojazdu uruchomionego, pod obciążeniem uruchomionych świateł i innych elektrycznych urządzeń, których często używamy.
Prawidłowe napięcie akumulatora podczas pracy silnika powinno wynosić między 13.9V a 14.4V.
Inne wyniki mogą świadczyć o problemach z układem ładowania.

 

Jak SignatiGPS pomaga w ocenie stanu akumulatora?

 

 

SignatiGPS to nie tylko monitoring lokalizacji pojazdu. Stosowane przez nas lokalizatory odczytują napięcie z instalacji elektrycznej pojazdu, dzięki czemu na bieżąco jesteśmy w stanie analizować, czy nie pojawiają się problemy z ładowaniem i napięciem baterii.

 

Oznacza to dodatkową oszczędność czasu jaki poświęcilibyśmy na sprawdzenie sprawności i informacje dostarczane na bieżąco.

 

Można też zobaczyć do jakiego stopnia spada napięcie przy postoju samochodu, np. w mroźną zimową noc.

 

Jak długo wytrzymuje akumulator?

 

Dobry akumulator wytrzymuje zazwyczaj 6-8 lat. Jednak dużo zależy od jego sposobu eksploatacji. Głębokie wyładowania, spowodowane częstymi trasami na krótkich odcinkach powodują spadek wydajności akumulatorów. W takich przypadkach warto co jakiś czas doładować akumulator na postoju.

 

Czy akumulator ładuje się podczas jazdy czy również na postoju?

 

Akumulator ładuje się automatycznie po uruchomieniu silnika za pomocą alternatora.
Na postoju akumulator nie ładuje się, jednak można go w razie potrzeby doładować za pomocą ładowarki, tzw. prostownika.

 

Jaki akumulator do samochodu?

 

Rodzaj i typ akumulatora podane są zawsze w karcie katalogowej pojazdu. Jeśli nasz samochód jest kilkuletni zazwyczaj jest w nim oryginalny akumulator z tzw. „pierwszego montażu”, wystarczy więc kupić inny o takich samych parametrach napięcia, pojemności oraz prądu rozruchowego.

 

Jakie są parametry akumulatora i co oznaczają?

 

  • Pojemność akumulatora

 

Podawana w Ah (Ampero-godzinach). Jest to wartość informująca o tym, jakiej wielkości ładunek elektryczny akumulator jest w stanie dostarczyć w sposób ciągły. Nie jest ona niestety wartością stałą. Duży wpływ na pojemność akumulatora ma temperatura – niższa temperatura oznacza niższą pojemność akumulatora. Dodatkowo zmienia się ona z każdym cyklem akumulatora. Im częściej jest ładowany i rozładowywany, tym pojemność bardziej się zmniejsza.

 

  • Napięcie akumulatora
  • Prąd startowy

 

Podawany w A (Amperach). Wartość ta ustalana jest według normy EN i określa wielkość prądu, którą akumulator jest w stanie oddać w sposób ciągły przy temperaturze -18, aby napięcie nie spadło poniżej 7,5V po 10 sekundach. Dla innych norm, parametr ten jest wyznaczany dla różnych wartości końcowych napięcia i czasów rozładowania.

 

Czy akumulator może się sam naładować?

 

Nie, akumulator jest automatycznie ładowany podczas jazdy przez prądnicę/alternator w samochodzie. Jeśli napięcie akumulatora jest za małe, musimy akumulator podłączyć do ładowarki – prostownika.

 

Natomiast podczas postoju samochodu, zaraz po jego wyłączeniu napięcie akumulatora może po chwili nieznacznie wzrosnąć, ale wynika to tylko i wyłącznie z procesów elektrochemicznych zachodzących wewnątrz i nie ma związku z ładowaniem, a tylko z brakiem poboru energii.

 

Jak ładować akumulator?

 

Do ładowania akumulatorów należy użyć dedykowanej ładowarki (prostownika). Obecnie większość oferowanych ładowarek to urządzenia mikroprocesorowe – w pełni automatyczne, a więc ładowanie sprowadza się do podłączenia ładowarki do zacisków akumulatora i włączenie ładowarki.

 

W niektórych ładowarkach mamy też możliwość wybrania czy ładujemy akumulator ołowiowy, żelowy czy AGM.

 

Jak podłączyć akumulator do prostownika?

 

  • Odłączyć jedną z klem od akumulatora
  • W starszych akumulatorach odkręcić korki na celach
  • Podłączyć prostownik do akumulatora, zwracając uwagę na oznaczenia (+) na czerwono połączyć z plusem (+) akumulatora oraz minus (-) na czarno połączyć z minusem (-) akumulatora.
  • Włączyć prostownik (w niektórych urządzeniach wybrać prąd i rodzaj akumulatora)
  • Po naładowaniu odczekać kilkanaście minut
  • Podłączyć klemy akumulatora, najpierw czerwony (+), później czarny przewód (-)

 

Czy akumulatory żelowy/AGM można ładować zwykłym prostownikiem?

 

Tak można, ale lepiej do tego celu użyć ładowarek, które mają specjalny program, zoptymalizowany do tego typu akumulatorów.

Czym jest monitoring SignatiGPS?

SignatiGPS to narzędzie, służące do zarządzania flotą pojazdów lub pojedynczymi obiektami.

Co daje
monitoring GPS?

Wbudowany w urządzenie akcelerometr może pokazać przyspieszenia w osiach X, Y, Z - co może pomóc w analizie np. “twardych lądowań”. Dodatkowo pomiar napięcia akumulatora pokaże jego stan, działanie alternatora (ładowania) a także ostrzeżenia o zbyt niskim napięciu.

Dostęp do systemu SignatiGPS odbywa się za pomocą aplikacji on-line, jest więc możliwy zarówno z poziomu tabletów, telefonów jak i komputerów stacjonarnych. Możliwe jest założenie wielu kont użytkowników z dostępem do wszystkich lub wybranych samolotów, a także link typu “gość” gdzie widać pozycję samolotu bez potrzeby logowania i udostępniania historii postronnym osobom. Taki dostęp pozwala na przesłanie linku np. znajomej osobie, która może widzieć gdzie jest samolot w określonym czasie (np. tylko dzisiaj).

Dlaczego warto?

Urządzenia posiadają wbudowane karty GSM dzięki czemu wszelkie dane wysyłane są na bieżąco. W przypadku miejsc bez pokrycia sieci komórkowej zapisywane są w pamięci urządzenia i wysyłane od razu po powrocie zasięgu.

W przypadku lotów po trasach na bieżąco można widzieć pozycję samolotu, niezależnie od włączenia / działania transpondera. Jest to szczególnie ważne w przypadku lotów przez uczniów lub młodych pilotów. Dzięki posiadanej pamięci urządzenie jest również czarną skrzynką (w wersji online), która ma zapisane dane dotyczące pozycji i lotu.

Analiza tras historycznych powala łatwo sprawdzić, czy samoloty poruszają się na wymaganej wysokości oraz czy nie naruszają stref zakazanych / niebezpiecznych.

Najczęściej zadawane pytania

Napisz do nas

Na rynku dostępnych jest wiele systemów monitoringu GPS. Większość z nich jest jednak przesycona opcjami i setkami możliwości konfiguracji.