Jak podłączyć się do OBD II?

Samochody sprzedawane w Polsce po 1 stycznia 2002, są obowiązkowo wyposażane w gniazdo diagnostyczne OBD II.
Jest to ujednolicony standard serwisowy, pozwalający na komputerową diagnozę systemów pojazdu.

 

 

Przez większość czasu złącze to nie jest wykorzystywane, więc śmiało może służyć do podłączenia trackera GPS. Dodatkowo czynność zainstalowania odpowiedniego trackera w tym gnieździe jest beznarzędziowa i banalnie prosta.

 

 

Podstawowe urządzenia GPS montowane na złącze OBD II, pobierają z niego wyłącznie zasilanie, natomiast modele bardziej zaawansowane, pozwalają na podłączenie do linii diagnostycznej CAN samochodu i monitorowanie jego dodatkowych parametrów (prędkość silnika, zużycie paliwa etc.).

 

W tym artykule opiszemy proces instalacji trackera na złącze OBD II.

 

  1. Lokalizujemy port OBD II w naszym pojeździe.
    Wskazówki możemy odnaleźć wykorzystując stronę internetową: http://www.wikiobd.co.uk/
  2. Podłączamy dostarczony tracker do gniazda. Złącze jest asymetryczne więc możemy podpiąć je wyłącznie w jednym położeniu.
  3. Tracker automatycznie wykryje napięcie i uruchomi się – pracę będą sygnalizowały odpowiednie diody urządzenia.

 

Przykład: montaż lokalizatora GPS w VW Passat

 

Podłączenie lokalizatora zajmie mniej niż minutę:

 

VW Passat AllTrack – montaż od strony kierowcy
W przypadku pojazdów grupy VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) gniazdo jest zazwyczaj umieszczone nad nogami kierowcy, pod kierownicą.
W VW Passat gniazdo OBDII umieszczono po lewej stronie.
Widok złącza OBD2.

Czym jest monitoring SignatiGPS?

SignatiGPS to narzędzie, służące do zarządzania flotą pojazdów lub pojedynczymi obiektami.

Co daje
monitoring GPS?

Wbudowany w urządzenie akcelerometr może pokazać przyspieszenia w osiach X, Y, Z - co może pomóc w analizie np. “twardych lądowań”. Dodatkowo pomiar napięcia akumulatora pokaże jego stan, działanie alternatora (ładowania) a także ostrzeżenia o zbyt niskim napięciu.

Dostęp do systemu SignatiGPS odbywa się za pomocą aplikacji on-line, jest więc możliwy zarówno z poziomu tabletów, telefonów jak i komputerów stacjonarnych. Możliwe jest założenie wielu kont użytkowników z dostępem do wszystkich lub wybranych samolotów, a także link typu “gość” gdzie widać pozycję samolotu bez potrzeby logowania i udostępniania historii postronnym osobom. Taki dostęp pozwala na przesłanie linku np. znajomej osobie, która może widzieć gdzie jest samolot w określonym czasie (np. tylko dzisiaj).

Dlaczego warto?

Urządzenia posiadają wbudowane karty GSM dzięki czemu wszelkie dane wysyłane są na bieżąco. W przypadku miejsc bez pokrycia sieci komórkowej zapisywane są w pamięci urządzenia i wysyłane od razu po powrocie zasięgu.

W przypadku lotów po trasach na bieżąco można widzieć pozycję samolotu, niezależnie od włączenia / działania transpondera. Jest to szczególnie ważne w przypadku lotów przez uczniów lub młodych pilotów. Dzięki posiadanej pamięci urządzenie jest również czarną skrzynką (w wersji online), która ma zapisane dane dotyczące pozycji i lotu.

Analiza tras historycznych powala łatwo sprawdzić, czy samoloty poruszają się na wymaganej wysokości oraz czy nie naruszają stref zakazanych / niebezpiecznych.

Najczęściej zadawane pytania

Napisz do nas

Na rynku dostępnych jest wiele systemów monitoringu GPS. Większość z nich jest jednak przesycona opcjami i setkami możliwości konfiguracji.