GPS do samolotu? Dlaczego nie!
Ostatnio podczas lotu widokowego z podkrakowskiego lotniska Pobiednik Wielki (Aeroklub Krakowski) do Nowego Wiśnicza, dzięki uprzejmości pilota i szefa wyszkolenia aeroklubu – Pana Romana Matyjewicza mieliśmy okazję przetestować nasz GPS Tracker w samolocie.

Samolot
Samolot jakim lecieliśmy to ultralekki Aeroprakt A22 o znakach SP-SZAK – model sprawdzony i bardzo popularny w aeroklubach i szkołach instruktażu, a także w wielu innych zastosowaniach, jak np. fotografia lotnicza.

Tracker
Nasz tracker zasilany bateryjnie, niezależnie od instrumentów pokładowych samolotu odbierał sygnał z satelit GPS oraz GLONASS, co pozwalało na odczyt takich parametrów jak: pozycja GPS, wysokość nad poziomem morza, prędkość względem ziemi (GS – Ground Speed).


Śledzenie samolotu on-line
Parametry były zapisywane w pamięci urządzania, oraz dodatkowo transmitowane w czasie rzeczywistym do naszych serwerów, co umożliwiło (wybranym użytkownikom) obserwowanie lotu on-line.

Wizualizacja danych lotu
Zapisane dane pozwoliły też na późniejsze analizy zapisów i trasy. Dzięki funkcjonalności system Signati GPS możliwe było wyeksportowanie danych do formatu GPX (GPS eXchange Format) oraz konwersję do formatu KML (Keyhole Markup Language), który służy do nanoszenia na mapę obiektów geograficznych w aplikacjach takich jak ArcGIS Explorer i Google Earth.
Następnie plik KML został zaimportowany do Google Earth gdzie można było w 3D zobaczyć trasę samolotu w przestrzeni.


Dzięki temu, że plik KML zawiera również wysokość można spojrzeć na mapę i track (ślad gps) z samolotu z innej perspektywy:


A tutaj jeszcze jedna ciekawostka z Google Earth – dzięki funkcji symulacji budynków 3D bazującej na zdjęciach satelitarnych z różnych kierunków można zobaczyć ścieżkę naszego lotu widoczną z krakowskiego rynku:

Zdjęcia z samolotu
Oczywiście lot samolotem to zawsze okazja do zrobienia kilku zdjęć:










